Mida Facebook sinu kohta teab!?

Kas tead miks sinu Facebooki seinal on mõni postitus või reklaam aga su sõbra omal mitte? Mäletad sa, kus viibisid möödunud aasta 31 jaanuaril? Tead sa, millistel piltidel oled tag’itud jne jne jne.

Järgnevalt püüan lahti seletada (nii palju kui Facebook on seda ise avalikustanud) selle, miks osad postitused sinu seinale jõuavad ja teised mitte. Samuti see, et miks just sellised reklaamid sinu seinal on, samal ajal kui su sõbra ajajoonele nad ei jõua.

Samuti viisid, kuidas veidigi meelepärasemaks muuta oma Facebooki ajajoon eemaldades (lisades) enda jaoks huvipakkuvaid teemasid.

Miks ma näen Facebooki seinal seda, mida näen?

Facebook hindab iga postitust 4-st kriteeriumist:

1)     Kes selle postitas?

Kui tihti sina ise suhestud selle kasutaja / lehe sisuga (paned like, kommenteerid, jagad jne)?

Lihtne näide siin on see, et mõne sõbra ja ettevõtte postitusi näed pidevalt, teiste omi aga üliharva. Siit tulebki mängu algoritm – kui sa mõne ettevõtte/sõbra postitusi palju kommenteerid, laigid, jagad või niisamagi vaatad ja tema profiilil käid, näed selle ettevõtte/sõbra postitusi esimeste seas. 

Tee kasvõi väike katse – mine mõne ammu unustatud vana sõbra Facebooki profiilile, kliki ta piltidele, pane like, lisa isegi mõni kommentaar. Seejärel hakkad õige pea tema postitusi ka oma seinal nägema sagedamini.

Facebook kalkuleerib ka seda, kas sind võiks mõni teema/lehekülg huvitada, mida sa siiani ei ole jälginud. Seepärast võid oma seinal näha ka selliste inimeste ja ettevõtete postitusi, kellest sa varem kuulnud ei ole. Võttes aluseks näiteks sinuga sarnaste huvidega või sõpruskonna poolt jälgitavad lehed.

2)     Milline on sisu tüüp?

Kui tihti kasutaja nö. haakub sellist tüüpi (paned like fotodele, klikid videoid, linke) sisuga?

Facebook kuvab sulle rohkem sellist sisu tüüpi, mida sa eelistad. Kui sa vaatad rohkem pilte, näidatakse sulle eelisjärjekorras pilte. Kui oled video vaataja tüüpi, näed rohkem videosisu.

3)     Kuidas sellele postitusele on reageeritud?

Facebook teeb järelduse postituse olulisusest/mitte olulisest vastavalt sellele, kui palju teised inimesed sellele reageerisid (vajutasid like, kommenteerisid jne). Mida populaarsem on postitus, seda laiemale ringkonnale seda näidatakse ja vastupidi – postitused, millele reaktsioone ei järgne, kuvatakse väga väikesele sihtrühmale.

4)     Millal postitus tehti?

Värskus on olulise tähtsusega tegur, sest inimesed tahavad hoida end kursis viimaste uudistega. Kuigi see ei ole ka kõige olulisem.
Nt. kui lähedane tuttav teatas kihlusest, on see tõenäoliselt väga oluline, ka siis kui postitati nädal aega tagasi. Eriti kui see märgitakse ära elusündmusena. Sellised postitused saavad tavaliselt ka tunduvalt rohkem reageeringuid ja seetõttu tõstetakse see postitus sinu ajajoonel kõrgemale.

Kui sa tahad vaadata oma Facebooki seina ajalises järjekorras, kliki vasakul servas olevale jaotisele „Most Recent“. Seejärel muutub su ajajoon nii, et kõige värskemad postitused tulevad esirinnas ja vanemad allpool.

Kõige värskemad Facebooki postitused

Kõige värskemad Facebooki postitused

Selliselt postituse hindamise lõpptulemusena annab Facebook igale loole „olulisuse skoori“, mis on kõigile kasutajatele spetsiifiline ja individuaalne. See baseerub nö. ennustusel, kui oluliseks iga postitus antud kasutajale (ehk siis sinule) olema saab.
Ja iga kord, kui uuesti Facebooki sisened, hakkab sama protsess korduma ning uus hinnang vahepeal postitatud lugudele toimuma.

Miks mind selliste reklaamidega sihitakse?

Teine suur valdkond on reklaamid. Ka need on ju erinevatel inimestele erisugused. Miks ühed reklaamid jõuavad sinuni, teised aga mitte?

·       Facebook Pixel

Üks Facebooki tähtis tööriist on Facebook Pixel. Lihtsustatult öeldes suhtleb läbi selle vahendi Facebook ettevõtte veebilehega. Facebook Pixeli abil saab Facebook teada, et sa käisid ühe või teise ettevõtte kodulehel, samuti antakse talle info mida sa seal tegid, kui kaua viibisid jne. Tüüpiline näide on see, et kui sa käisid mõne ettevõtte kodulehel ja pärast seda näed selle sama firma reklaami oma Facebooki seinal. See kõik ongi võimalik tänu Facebook Pixel tööriistale.

·       Sugu, vanus, elukoht, lapsed…

Kõik sellised andmed oled sa enda koht ju Facebookis ise andnud ja mitmed raalib ta vastavalt sinu käitumisele ise välja. Facebookis on võimalik sihtida reklaame nii demograafiliste andmete kui ka huvide põhjal. See, milliseid lehti sa jälgid, annab Facebookile aimu mis võiksid olla sinu huvid. Ja just sellest lähtuvalt ta teab, mis teemalisi reklaame sulle kuvada.

Sinu lähenev sünnipäev, eelkooliealine laps, haridustase, ettevõtte valdkond, kus töötad ja suhte staatus on vaid väike osa teguritest, mille põhjal reklaamijad saavad sulle reklaame sihtida.

Kuidas kõige lihtsamini saada ülevaade oma tegevustest Facebookis?

Sellele küsimusele vastan lingiga. Mine vaata siia: https://www.facebook.com/your_information/

Siit on siis võimalik erinevaid teemasid läbi klikkides vaadata kõiki pilte, kus sind on tag’itud, millistes gruppides oled sõna võtnud, keda oled müksanud jne jne jne.

Facebooki info sinu tegevuste kohta

Facebooki info sinu tegevuste kohta

Näiteks siit lingi alt võid leida kõiksugu kasulikku kontaktiinfot nii oma praeguste kui varasemate sõprade, tuttavate, ettevõtete jne kohta. Seega, kui peaks juhtuma, et su telefon läheb rändama, saad mõningaid oma tuttavate kontakte just sellest tabelist seal leida ja uude telefoni sisestada.

Kus sa käinud oled?

Kui sul peaks olema pidevalt sisse lülitatud asukoha jälgimine, teab Facebook muidugi ka selle kohta, kus sa näiteks möödunud aastal jaanuaris ringi liikusid. NB! Töötab siis, kui oled asukoha vaatamise sisse lülitanud.

Kuidas peita tüütud Facebooki reklaamid?

Üks viis selleks on klikkida sellele lingile: https://www.facebook.com/ads/preferences

Siin saad sa ülevaate viimatistest reklaamidest, mida sa näinud oled. Ja sul on mugav võimalus nende ettevõtete reklaamid peita.

Viimati nähtud reklaamid

Viimati nähtud reklaamid

Valides “Ad Topics”, saad vaadata üldisemaid teemasid, mida soovi korral sulgeda. Minul näiteks on seatud sedasi, et ma näeksin vähem alkoholitootjatega seotud reklaame.

Facebooki reklaamide teemad

Facebooki reklaamide teemad

Ja viimaks saad põnevat infot selle kohta, miks mõni ettevõte sulle reklaami suunab, viimasest jaotisest “Data”.

Facebooki reklaamide sihtimine

Facebooki reklaamide sihtimine

Kliki need valikud läbi ja saad teada, millised ettevõtted on üles laadinud näiteks uudiskirjade listid, et sind sihtida. Just täpselt selline võimalus on Facebookil olemas – kui sa oled liitunud mõne firma uudiskirjalistiga, saavad and selle Facebooki üles laadida ja Facebook otsib siis ise neid inimesi, kelle uudiskirjas olev e-mail vastaks Facebookis oleva e-mailiga.

Kuidas peita Facebooki reklaame vol 2

On ka teine võimalus reklaamide peitmiseks. Selleks leia oma Facebooki seinalt reklaam ja kliki paremal servas olevale kolmele täpile.

Miks ma näen seda Facebooki reklaami

Miks ma näen seda Facebooki reklaami

Nüüd avaneb sulle aken, kus saad selle reklaami ära peita („Hide ad“). Kuid sul on võimalus ka teada saada, miks sulle seda reklaami kuvati. Selleks kliki „Why am I seeing this ad?“. Seejärel avaneb uus aken, kus on kirjas, miks sa selle reklaami sihtrühma kuulusid.

Miks ma näen seda Facebooki reklaami 2

Miks ma näen seda Facebooki reklaami 2

Nagu näha siis sihiti naisi vanuses 18-50 aastat ja kelle peamine asukoht asub Ülenurmes. Neile kahele kriteeriumile ma täiesti ka vastan.

Ka siin on mul taaskord võimalus selle ettevõtte reklaam ära peita vajutades „Hide“. Samuti jõuda paika, mida eelnevalt kirjeldasin: „Make changes to your ad preferences“.

 

Brit Mesipuu, Milos OÜ, Milos reklaam, sisuloome, koolitused, turundus

Brit Mesipuu

Tegevjuht

MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
www.milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu