Emojid turunduses – kasutada või ei?

Emojid on olemas juba aastast 1999, kui Jaapani disainer Shigetaka Kurita tegi esimesed emoji mobiiltelefonidele, kuid massid ei võtnud neid täielikult omaks enne kui 2012. aastani, mil Apple andis välja iOS 6. Muide, emojidel on lausa rahvusvaheline päev – World Emoji Day, #WorldEmojiDay, 17 juuli.

Tänapäeval on emojid sotsiaalmeedia postituste juures üsna tavapärane nähtus. 2015. aastal tehtud uurimuses leiti, et 92% inimestest neid kasutasid. Teine uuring leidis aga, et Instagramis emojide kasutamine on levinud 56,5%-l kontodest. Samas pole vist kahtlustki, et see number on tänaseks veelgi tõusnud.

Seega selleks, et ajaga sammu pidada, tuleks kindlasti kaaluda nende kasutamist ka ettevõtetel. Kuid silmas tuleb pidada, et emojide tõlgendamisel võib esineda suuri erinevusi, nende tähendused varieeruvad sotsiaalse grupi, piirkonna ja muude tegurite järgi. Ehkki võib olla hea mõte hüpata emojirongile ja väljendada vaatajaskonnale meeldivalt sõbralikku suhtumist, pead siiski ettevaatlikult tegutsema. Niisiis tuleb väga tähele panna, milliseid ja kui palju neid kasutusele võtta.

Alljärgnevalt mõned soovitused emojide kasutamisel.

Mis on emojid?

Emojid on väikesed ikoonid ja pildid, mis on loodud Unicode Standardi abil. Neid kasutatakse tekstisõnumites, veebisaitidel ja muu digitaalse suhtluse osana. Sõna “emoji” pärineb jaapani keelest e (絵, “pilt”) ja moji (文字, “märk”).

Emojid võivad esineda tuntud kollaste piltidena või tavaliste objektide (nt ilm, toit, loomad ja muu) kujul ning neid kasutatakse arvutis ja mobiilseadmetes.

Mis vahe on emojidel ja emotikonidel?

Kui emojid on animeeritud digitaalpildid, emotikonid on emotsioonid ja näo kujutised, mida edastatakse teksti kaudu. Erinevalt emojidest saab emotikone luua klaviatuurilt leitud märkide abil.

  

Miks kasutada emojisid?

Olgu siinkohal välja toodud vaid mõned numbrid.

  • Emojidega säutsud saavad 25% rohkem seotust.
  • Facebookis annavad emojid 57% rohkem meeldimisi, 33% rohkem kommentaare ja 33% rohkem jagamisi.
  • Hiljutises uuringus nägi enam kui 50% brändidest, et e-posti avamise määr suurenes, kui pealkirjas oli kasutatud emojit.

Mida silmas pidada emojide kasutamisel?

Tunne oma jälgijaid

Kas su sihtrühm ise kasutab emojisid? Kas nad üleüldse mõistavad neid? Kui sinu peamiseks sihtrühmaks on Z- ja Y-generatsioon, on vastus enamjaolt jah. Kui aga sinu soovitavaks persoonaks on X-generatsioon ja boomersid, ei pruugi see vastus nii ühene olla.

Kuid erinevus on ka rahvuses. Nii näiteks on leitud, et vene keelt kõnelevad inimesed on kõige romantilisemas, sest kasutavad 3x rohkem romantikateemalisi emojisid, kui keskmine inimene.

Samal ajal Austraalias on kõige enam hoolimatuid emojisid – alkohol, narkootikumid, rämpstoit. Samuti on nad ka pühadepidustuste emojide peamised kasutajad.

Mike Scott emoji tattood

Mike Scott emoji tattood

Kas emojid vastavad kontekstile?

Emojid on loodud selleks, et nad täiustaksid sõna või lauset. Seega kasuta neid pigem lause lõpus, mitte keskel või hoopis eraldiseisvana.

Top 20 emojit aastal 2018 Twitteris. Brandwatch

Top 20 emojit aastal 2018 Twitteris. Brandwatch

Lisa personaalsust

Elektroonilise suhtluse peamine probleem on see, et ta on hääletu ja seega tuleb sul sõnum peas „kõlama“ panna puhtalt teksti abil. Kui tavasuhtluses saad kasutada hääle varjundeid, et emotsioone edasi anda, siis internetis tekstikirjutise juures seda võimalust ei ole. Seega on emojide kasutamisel võimalus sul lisaks sõnadele ka piltidega üldist tonaalsust väljendada.

Ära üle pinguta

Ära kasuta emojisid liiga palju. Liiga palju emojisid tundub esiteks odavana ja teiseks vaatajal/lugejal tekib neist tüdimus.

Vaata siit, milline on emojide kasutamise statistika live’s: http://www.emojitracker.com/

Liiga palju emojisid sinu sotsiaalmeedia turunduses ja kampaaniates võivad mõjuda ärritavalt või lihtsalt segadusse ajavalt.

Tunne emojide tähendust

Liikvel on tuhandeid erinevaid emojisid. Seega enne, kui sa oled postitusele neid lisamas, veendu, et valisid just selle kõige õigema. Tunne selle tegelikku tähendust! Kui sa ei ole kindel, jäta pigem panemata. Emojide tähendusi saad vaadata ka Emojipediast.

Kusjuures asja teeb veelgi keerulisemaks see, et ka üht ja sama emojit tajutakse erinevalt. Minnesota ülikooli uuring leidis, et inimesed ei olnud sageli nõus sellega, kas samad emojid kujutasid positiivset, neutraalset või negatiivset meelt. Segadus suurenes veelgi, kui esitleti samade emojide versioone erinevate ettevõtete poolt.

Üks emoji, erinev tajumine

Üks emoji, erinev tajumine

Kas leida oma ettevõttele sobivad emojid ja kasutada neid?

Üks mõte võiks olla ka see, et leiad oma ettevõttele paar kuni 5 emojit, mida siis sihipäraselt edaspidi kasutate. Nii jääb ühtlasemaks ka brändi toon ja on tuttavlik ka sinu jälgijatele.

Suurim eelis on siin see, et tarbijad hakkavad sinu kaubamärki nende emojidega seostama iga kord kui ka mujal kontekstis näevad.

Kui tundub, et ei sobi, ära kasuta

Hoolimata sellest, et ka väga suured ja tuntud ning lugupeetud ettevõtted emojisid kasutavad, ei pea seda sina tegema, kui sa tunned, et see ei sobi kokku sinu ettevõtte üldise kuvandiga.

Samas mõttekohana võiks olla see, et kui on uuritud Instagrami postitusi, on leitud, et need postitused, kus on emojisid kasutatud, on saanud suurema engagementi.

Emojide arv ja postituse populaarsus

Emojide arv ja postituse populaarsus

Kui sinu ettevõte töötab moe-, spordi-, muusika- või muus vormis meelelahutuseks, on väga tõenäoline, et emojid sobivad sinu brändiga.

Kui pakud tõsisemat teenust, on siiski suur tõenäosus, et see ehk ei sobi. Kujuta ette matuseteenust. Nutunäoga emoji võiks küll kohane olla aga kas see ikka sobib?  

 

Järg sinu käes – kas kasutad emojisid? Kirjuta julgelt oma arvamus kommentaaridesse!

 

Loe samuti: „Hashtag – kasutada või ei

 

Brit Mesipuu, Milos OÜ, Milos reklaam, sisuloome, koolitused, turundus

Brit Mesipuu

Tegevjuht, sisulooja, koolitaja

MILOS OÜ 
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
www.milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu