Eksperdid arvavad – mida toob turundusaasta 2021? III osa

Eksperdid arvavad – mida toob turundusaasta 2021? III osa

Sinu ees on sarja kolmas osas. Loe kindlasti ka esimest ja teist osa.

Täna võtavad sõna:

  • Taavi Kalvi – Holini kaasasutaja
  • Meelis Vill – SEO strateeg
  • Meelis Tomson – pereblogi marimell.eu sisulooja, Turundajate Liidu liige, vabakutseline turundus- ja kommunikatsioonijuht
  • Jaan Kruusma – Sotsiaalmeedia skeptik ja treener

 

Taavi Kalvi

Taavi Kalvi

Turundusmaastiku üks olulisemaid mõjutajaid aastatel 2020/21 ning ka edaspidi on brauserite uuendused, mis on seotud lõppkasutaja privaatsusega. Need muudatused mõjutavad otseselt brauseris olevate küpsiste kestvust ja kasutatavust trackingu eesmärgil.

See on teada fakt, et nii Google Analytics, Google Adsi, Facebook Adsi, kui ka LinkedIn Adsi trackingu lahendused kõik töötavad suuresti tänud 1st Party Cookie-dele. Alates 16. septembrist 2020. aastal muutis Apple kõigis oma iOS-i seadmete brauserites (sh Chrome, Safari, Mozilla jne) JavaScripti document.cookie API poolt brauserisse lisatavate 1st Party Cookie-de kesvusaega.

Kui varem oli Facebooki, Google ja LinkedIni 1st Party Cookie-de kestvusaeg vastavalt 90 päeva kuni 2 aastat, siis nüüd on see vastavalt 24 tundi (Google Ads, Facebook Adsi ja LinkedIn Adsi puhul) või 7 päeva (Google Analyticsi puhul). Antud kestvusaeg määratakse algoritmiliselt ehk teatud külastajate puhul võib ka reklaamiplatvormide poolt kirjutatavate küpsiste kestvusaeg olla 7 päeva, mitte 24 tundi.

Mida see digiturundajatele tähendab?

Lühidalt öeldes see tähendab, et digiturunduse tulemuste trackimine muutub enamike äride jaoks ebatäpsemaks ja see mõjutab ka otseselt nende ärilisi tulemusi.

Mis on lahendused?

1) Hakata kasutama server-side trackingut ning kirjutada absoluutselt kõik küpsised serveri poolt, mitte brauserist. See tähendab, et on võimalik siiski saavutada sama pikad küpsiste kestvusajad nagu varem.

2) Rakendada edasi front-end trackingut kõigi külastajate liigutuste trackimiseks, kuid kirjutada näiteks Google Analyticsi ja Google Ads-i 1st Party Cookie üle serveri poolse cookie-ga.

Minu andmetel ei ole Applel plaanis lähiajal kuidagi muuta serveri poolt kirjutatud 1st Party Cookie-de kestvusaega 24 tunni ega 7 päeva peale, seega antud lahendus võiks olla töökindel ka pikemas perspektiivis..

Kuidas igaüks ise saaks selle süsteemi ära seadistada?

Simo Ahava on teinud ühe üpris lihtsa lahenduse, mis kasutab Google Cloud Platvormi App Engine süsteemi ning mida igaüks saab ise ära seadistada. Antud lahendus töötab ka näiteks Holini veebilehel.

Lisaks on olemas erinevad SaaS ettevõtteid, kes teevad antud probleemi lahendavad, näiteks üks neist on Cookie Saver.

Olukord enne serveri-side cookie-de kasutamist (külastuse kuupäev 28.01.2021):

  1. a) Google Adsi 1st Party Cookie kestvus: 24 tundi
  2. b) Google Analyticsi 1st Party Cookie kestvus: 7 päeva

Enne
Enne

Olukord pärast serveri-side cookie-de kasutamist (külastuse kuupäev 28.01.2021):

  1. a) Google Adsi 1st Party Cookie kestvus: 3 kuud
  2. b) Google Analyticsi 1st Party Cookie kestvus: 2 aastat

Pärast
Pärast

Suuremaid muutusi turundusmaailmas on toimunud ja toimumas lähitulevikus veel, aga kahjuks kõike ei jõua siia kirja panna. Soovitan jälgida Eesti Internetturunduse gruppi Facebookis, et olla kursis erinevate uudistega kursis.

 

 

 

Meelis Vill

Meelis Vill

Uus rida eelarves – SEO

  1. aastal avastavad mõned ettevõtted, et eelarvesse on vaja lisaks PR tegevustele, raamatupidamisele, sotsiaalmeedia haldamisele ka rida otsingumootoritele optimeerimise inimeste palkamiseks. Polegi nii, et SEOd jagavad Google Adsi tegijad ja Facebookis reklaamijad. Polegi nii, et turundusjuht igavamatel hetkedel teeb märksõnaanalüüsi või link bulding’ut. Avastatakse veel, et emaili marketing koos sõnumite automaatikaga on samuti eraldiseisev tarkus, mida tavaline turundusjuht ja -assistent ei tunne. Ja ei peagi oska!

Spetsialiseerumine oma tugevusele

Kõikide digiturunduse tööde, -oskuste, -plaanide ühte patta heitmine on rumalus. Ikka kohtab tööpakkumisi, kus otsitakse turundajat, kes valdab turundusstrateegia elluviimise kõrval Photoshoppi, PHPd ja java scripti, kompetents on Google Tag Manageris dataLayeri seadistamisel, takkapihta head silma ja kätt Youtube’i videode monteerimisel. Oleme Eestis hirmunud, kui klient on koju toodud, siis peame kõike oskama. Muidu jalutab klient universaalsema ja võimekama imetegija juurde. Autoteeninduse spetsialiseerutakse automarkidele. Arstid on kehaosad omavahel ära jaganud, kes ravib pead, kes jalgu. Ootan rohkem spetsialiseerumist alanud aastal. Nii on normaalsem.

SEO on samuti laiem ala, kui arvatakse. Kes teab paremini WordPressi kõhus toimuvat, kes on osav linkide küsimisel. Üks on SEO introvert, teine SEO ekstravert. Nende vahele mahuvad kirjutajad, analüüsijad.

Kuidas eelmise aasta ennustus läks?

Aasta tagasi arvasin siin samas, et veebide pidamine muutub loodussõbralikumaks, ja Telia ning Google kasutavadki peamiselt taastuvenergiat. Pakkusin, et uue veebi arendamisel lähtutakse vaid mobiilivaatest, ja osad arendajad, disainerid vaatavadki vaid mobiili. Mis on loogiline tegu.

 

 

 

Meelis Tomson

Meelis Tomson

Mis meil siin üldse toimub?

Eesti turundusmaastikku jälgides jääb mulje kuidas suurem osa inimesi on lihtsalt ootel. Keegi ei julge liigutada ei paremale ega vasakule. Lihtsalt oodatakse ja vaadatakse, mida keegi teine teeb. Kui on tehtud ja tulemus hea, siis julgetakse ka teha. Aga mina küsiks siinkohal, et miks mitte ise olla see teerajaja? Ma saan aru, et ajad on jätkuvalt keerulised ning paljuski sõltub meie kõikide elu sellest mida Toompeal otsustatakse, aga minu soovitus on olla julge ning eristuda oma konkurentidest ja ikkagi viia ellu see mõte või kampaania mis kuklas tiksumas on. Kui ei tee seda sina, teeb seda sinu konkurent.

Kindlasti ei tohi ära unusta ka Googlet ja otsingumootoreid. Loo sisu, mis oleks Googlesõbralik või kui sul napib aega, telli sisu copywriteritelt või blogijatelt. Viimaste kasuks räägib ka nende blogi, mis suurematel juba on väga googlesõbralik.

Kui rääkida sisust, siis rõhutan veelkord, et tegemist ei pea olema teaduslikest faktidest kubiseva kilomeetrise eeposega, vaid see võib vabalt olla ka midagi meelelahutuslikku, lühikest ja tabavat. Oluline on, et kirja oleks pandud sinu toote või teenuse jaoks olulised märksõnad, mille järgi inimesed su lehele peaks sattuma. Kui sul on raha, tutvusi või võimalusi, postita sarnast sisu ka mõnel muul saidil koos backlinkidega. Täpselt sama sisu peale võib Google nina kirtsutada, aga sarnase, põneva, huvitava ja hariva sisu peale plaktsutab vaid käsi. Oleme ise sellist taktikat juba proovinud ning peame tõdema, et see toimib. Kahe kuuga tõstsime vastloodud veebilehe otsingumootorites neljandale ja viiendale kohale. Isegi need veebilehed, mis on aastaid eksisteerinud ning sisaldavad tohutult tekste ei pruugi olla leitavad. Seega oluline ei ole lihtsalt suvaline sisu, vaid Googlesõbralik sisu.

Video tuli et jääda

Kui ma 2020 aastal antud intervjuus ütlesin, et 2020 aastal on turunduses üheks oluliseks märksõnaks video, siis nii see ka oli. Ja nii see ka jääb. Kui 2020 aasta märtsist alates istusid inimesed kodus, siis soovisid nad siiski sisu tarbida. Eriti hea, kui see sisu oli meelelahutuslik. Ütleme nii, et polnud ka meie ainsad, kes märtsis seisid eriolukorraga silmitsi ja pidime helikiirusel reageerima – kuidas oma blogilugejaid ning marimelli sotsiaalmeedia lehekülgede jälgijaid lõbustada. Alustasime igaõhtuste LIVE ülekannetega, kus olid olemas ka teemad, mitte suvaline mulin. Ja inimestele see meeldis. Loomulikult vaadati ka teisi videosid ning võib öelda, et tänu liikumispiirangutele harjusid inimesed video sisu saama ja tarbima. Nüüd ongi eriti oluline seda joont hoida ja oma jälgijatele ja uutele uudistajatele pakkuda seda harivat või meelelahutuslikku videosisu. Ole oma töödes ja tegemistes kindlasti ka järjepidev. Kui sa juba korra oled neile midagi head pakkunud, siis tee seda veel. Nii tekib usaldus sinu kui brändi ja sinu toodete/teenuste osas.

Sisuloojad ehk influencerid

Räägitagu ja kommenteeritagu palju tahes aga ei – influencerid ehk sisuloojad ei kao mitte kuhugi. Neid kasutatakse kindlasti ka aastal 2021. Kuid uuendusena saan öelda, et enam ei jookse kõik ummisjalu hinnapakkumist saama suurtelt kaladelt (alates 40 000 jälgijat), vaid vaadatakse kindlasti ka väiksemate tegijate poole kellel jälgijaid vähem. Rohkem loeb feedi-keel ja sisu mida luuakse. Oluline ei ole tihtipeale jälgijate arv vaid see, kui palju kasu sina kui reklaami tellija saad. Siinkohal panengi kindlasti südamele, et enne kui asud koostööd tegema ja arvet tasuma, siis palun küsi kindlasti ka eelnevat statistikat. Eesti on küll väike, aga kahjuks tegutseb meil siin päris mitmeid võltsjälgijaskonnaga sisuloojaid, kelle numbrid kohe kuidagi ei klapi. Usalda, aga kontrolli.

Kui juba koostööks läks ning postitus ilmunud, ei tasuks ka sinul maailmaimet ootama jääda.  Ära unusta, et sinul kui reklaami- ja sisu tellijal on kindlasti õigus loodud materjale enda kanalites ära kasutada. On ju teada tõde, et ühest blogipostitusest saaksid erinevate lõikude abil luua vähemalt viis postitust. Kasuta julgelt ka pilte ning videosid ning postita need otse enda lehtedele, mitte ära jaga ainult seda ühte postitust mis ilmus. Nii tekste, kui ka pilte saad edukalt kasutada oma uudiskirjades. Oleme näiteks enda blogiga ühe ettevõtte uudiskirja päises “templina”  marimell soovitab sisse pandud. Inimestest tekitab see igal juhul emotsiooni, kui ta näeb mõnda tuttavat nägu.

Maailm muutus 2020 aastal ja teeb seda jätkuvalt ka 2021 aastal. Sinu ülesandeks on nende muutustega kindlasti kaasa minna ja enda tegevusi vastavalt mugandada. Ole julge ja tee midagi teistmoodi, kuid ära unusta samal ajal olla kahe jalaga maa peal ning raha mitte tuulde loopida. Turundus on investeering, ilma milleta ei saa sa äri teha. Kasumlikku turundust tuleb teha läbimõeldult.

 

 

 

Jaan Kruusma

Jaan Kruusma

2021 digiturunduse aasta ennustamiseks võtsin appi minu lemmikud kaardid lauamängust DIXIT. Kes ei tea, siis soovitan soojalt.

Dixit
Dixit

Vasakult lugedes esimeses kaardis näen kõigepealt randa, mis viitab, et paljud inimesed, seal hulgas mina, ootavad võimalusi reisimiseks või näiteks teha kaugelt tööd soojal maal ja rannas. Nägin just Facebooki vahendusel kuidas sõber pakkis oma asjad kokku ja sõitis Tansaaniasse ning teeb sealt tööd. Kes tahab, see saab.

Lisaks konkureerivad kolm teemat sammastel:

Kõige madalamal on võlulamp, mis peaks täitma su kolm soovi, mida võibolla paljud ootavad just digiturundusest, kuid ühe rohkem usun, et kes suudavad ennast ka väljaspool digimaailma esile tuua  need saavutavad eelise teise ees. Mulle endale tundub, et nüüd lõpuks kõik usuvad ja toimetavad korralikult digiturunduses. Enda karjääri vaadates, siis võttis see ainult 10 aastat ja üks viirus, et ettevõtjad digiturundust tõsiselt võtaks.

Teisel sambal pesitseb raha – mina arvan, et ilma rahata võib, aga koos rahaga on ikka turundustegevusi teha korduvalt tõhusam. Võidab see, kes julgeb investeerida reklaamieelarvesse.

Kolmandal, kõige kõrgemal sambal, on mõõk kivisse raiutud – justkui mingi võlumõõk, mida kõik korda mõõda käivad kangutamas, aga keegi seda kätte ei saa. Äkki võiks see olla TikTok, kuhu keegi veel väga oma ettevõttega ei julge minna, aga tublimad juba käivad proovimas ning nii mõnigi juba lained lööb. Vaata näiteks Sportlandi https://www.tiktok.com/@sportlandeesti.

Teisel kaardil on vana ja uusmaailm samas paadis, aga on üksteisele selja keeranud. Üks soovib, et kõik oleks vana viisi edasi, teine soovib ainult uut – nii kaua kuni mõlemad oma jonni ajavad paat kuhugi ei liigu. Tuleb teha koostööd, et viia oma paat edasi.  Siit võib iga üks ise vaadata, mis on see osa mis vajab minevikust järele aitamist ning mis osa on see mis liialt uut tahab luua.

Kolmas kaart on oma olemuselt natuke sünge. Mingi imelik meloodia käib ja lapsed seda uimastanult ka jälgivad. Esimesena kargab pähe jälle TikTok – keskkond kus eriti noored veedavad tohutult palju aega, kuid kas see aeg on seda väärt. Ilmselgelt lihtsalt keelamine ei aita, tuleb vaadata, mis seal toimub ja hakata ise looma meloodiaid, millega jälgijaid positiivselt edasi viia.

Kokkuvõtteks tundub, et kõik mis te arvate, et on tõsi digiturunduses pannakse proovile aastal 2021. Kõik on muutumises ja seda ka digiturundus. Kas jääd ootama, et asjad ise muutuks või haarad ohjad ja lähed teed endale ka TikToki konto 😊

Soovin kõigile imelisi avastusi ja rõõmsaid turundushetki!

 

 

 

Brit Mesipuu, Milos OÜ, Milos reklaam, sisuloome, koolitused, turundus
Brit Mesipuu

Tegevjuht
MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
www.milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu