Sotsiaalmeedia turunduse strateegia lähtuvalt inimpsühholoogiast

Sotsiaalmeedia ja psühholoogia – kuidas luua edukam sotsiaalmeedia turunduse strateegia?

Kui sa ei tunne oma jälgijaskonda ja ei mõista nende peas toimuvat, on sotsiaalmeedias õnnestumine bingo loto. Seega ilma pikema sissejuhatuseta toon teieni mõned psühholoogilised vaatenurgad, mida silmas pidada sotsiaalmeedia turunduse strateegia loomisel ja enne iga uut postituse tegemist.

Olen ka varem sarnastel teemadel rääkinud, seega  vaata kindlasti ka neid artikleid:

Sellest artiklist saad sa teada:

  1. Miks inimesed kasutavad sotsiaalmeediat?
  2. Miks nad jagavad veebis (teiste) sisu?
  3. Kuidas kasvatada oma jälgijaskonnas usaldust?
  4. Kuidas luua edukas sotsiaalmeedia strateegia, mis võtaks arvesse ka emotsioone ja nende suunamise võimet?

1.    Miks inimesed kasutavad sotsiaalmeediat?

Aasta alguses avaldasin ülevaate eestlaste interneti kasutusest. See käsitles netimaailma laiemalt, mitte niivõrd spetsiifiliselt sotsiaalmeedia kasutamise põhjuseid.

Erinevad uuringud on aga leidnud, et peamine motiiv sotsiaalmeedia kasutamiseks (42%) on sõprade ja tuttavatega kontaktis olemine. See on ka väga loogiline. Sa ei logi ju iga päev oma Facebooki või Instagrami kontole sisse selleks, et vaadata, mida mingi ettevõte täna müüb :). Küll aga tunned huvi oma lähedaste tegevuse kohta.

Miks inimesed kasutavad sotsiaalmeediat. Globalwebindex
Miks inimesed kasutavad sotsiaalmeediat. Globalwebindex

Kuid aina kasvav trend on sotsiaalmeedia kasutamine ka huvipakkuvatel teemadel uudiste ja üritustega kursis olemine (41%).

Esikolmiku ühiseks tunnuseks võiks lugeda selle, et tegemist on sotsiaalmeedia passiivse tarbimisega. Seda toetab ka tõsiasi, et aina enam on languses ise endaga seotud info jagamine – pildid, videod, arvamused ja kommentaarid. Üha enam inimesi võtab sotsiaalmeediat kui nö. sisu allikat, mitte aktiivset panustamist nõudvat platvormi.

2.    Miks inimesed veebis sisu jagavad

New York Times viis läbi uuringu, et mõista põhjuseid, miks inimesed sotsiaalmeedias sisu jagavad.  Kokkuvõtvalt võib jagada need 5-ks. Ühiseks nimetajaks on siin taaskord suhete loomine ja tuttavatega kontaktis olek, mitte sinu brändi kohta teabe saamine.

Miks inimesed sotsiaalmeedias sisu jagavad. New York Time
Miks inimesed sotsiaalmeedias sisu jagavad. New York Times

1.     Teiste inimeste elu parandamine

Peaaegu kõik küsitluses osalejad (94%) ütlesid, et jagavad sisu sotsiaalmeedias selleks, et teiste inimeste elu paremaks muuta. Neil on tunne, et selle pildi / postituse / video nägemise tulemusena saaksid nende lähedased oma ellu positiivseid muudatusi tuua.

Nõuanne – loo sisu, mis võiks parandada nii sinu jälgijaskonna, kui läbi jagamise ka tema tuttavate heaolu.

2.     Enesemääratlus

Ligi kaks vastajat kolmest (68%) üritavad luua läbi sisu jagamise endast ideaalset online-persoonat. Nad jagavad sellist sisu, mis jätaks neist just sellise mulje, mida endast välja kuvada tahaksid ja kuidas end teiste jaoks defineerida.

Nõuanne – Sisu luues mõtle, kas see sobib sinu jälgijaskonnaga? Kas nad sooviksid seda (uhkusega) ka enda nime alt edasi jagada?

3.     Suhete loomine ja edendamine

80% uuritutest vastas, et nad jagavad sisu seetõttu, et olla teiste inimestega kontaktis.

Nõuanne – Enne postituse tegemist kaalu võimalusi, kuidas sellega sõpruskondi kaasa rääkima saada. Jah, siinkohal tuleb mõelda terminile engagement bait. Sellised võtted on Facebooki poolt põlu alla pandud (vaata allolevat pilti). Seega mõtle hoolikalt läbi enne kui iga postituse juures kutsud üles sõpru tag’ima, üleskutseid stiilis „saada kindlasti ka sõbrale“ tegema jne. Kuid asjakohasel, ja mitte liigsel kuritarvitamisel, on sarnased positiivsed õhutused siiski omal kohal.

Engagement bait eri vormid
Engagement bait eri vormid

4.     Eneseteostus

Kõik me soovime saada positiivset tagasisidet ja tunda end väärtuslikuna. Uuring leidis, et kui sisu tarbija jagas postitust ka teistele edasi, nautis ta seda ka ise rohkem. Ja teistpidi  – teiste poolt jagatud sisu tundub lugejale samuti meeldivam, kui brändi enda poolt sama postituse algsel kujul üles panek.

Nõuanne –  Kirjutage informatiivset sisu, mis aitaks su jälgijatel regulaarselt eneseteostuse tunnet kogeda.

5.     Eneseväljendus

84% küsitlusele vastajatest jagasid teistega sisu, millesse nad ise usuvad ja milliseid vaateid tunnustavad. Kui need ühtivad brändi loodud sisuga on nad meelsasti nõus neid postitusi jagama ka oma tutvusringkonnale.

Nõuanne –  looge sisu teemadest, millest teie ettevõtte hoolib ja mida väärtustab.

3.    Jälgijaskonnas usalduse kasvatamine

Kas sa ise ostaksid inimeselt või ettevõttelt, keda sa ei usalda? Vastus on vast ei, eks? Miks peaks seda tegema aga sinu potentsiaalne klient?

Usalduse kasvatamisel on tähtis roll mitmel teguril. Olgu siinkohal välja toodud neist mõned.

·        Oksütotsiin

Tavakeeles armu-, õnne- ja emadushormooniks kutsutaval hormoonil on oluline roll ka ostuotsuse tegemisel. Seetõttu nimetab ökonomist Paul Zak seda lisaks veel usaldushormooniks. Ehk siis heaolu kemikaal, mis vabaneb siis, kui keegi tunneb näiteks, et ta on teiste poolt tunnustatud ja kuulub nö. kampa.

Ogivly PR CEO Chris Graves on öelnud, et inimesed muudavad hoopis meelsamini oma käitumist, kui see tekitab neis endast parema ettekujutuse, mis tihtipeale seostub just ka gruppi kuulumise ja teiste poolt tunnustatud saamisega.

Nõuanne – siin saab edukalt ära kasutada UGC-d ehk siis teiste kasutajate poolt loodud sisu. Samuti positiivseid netiarvustusi ja klientide tagasisidet. Näidates oma jälgijatele juba olemasolevaid õnnelikke kliente, kasvab ka nende usaldus sinu vastu.

Milliseid pilte inimesed usaldavad. Olapic.
Milliseid pilte inimesed usaldavad. Olapic.

·        Värvide kasutamine

Erinevate värvide kasutamine ei pruugi olla praegu veel su sotsiaalmeedia strateegia oluline osa. Kuid selle taga peidus oleva psühholoogilise mõju tundmine võiks meelt muuta. Winnipegi ülikooli poolt läbi viidud värvide mõju uuring näitas, et nende abil saab mõjutada tarbijate käitumist kasvatades usaldust, tõstes/vähendades söögiisu, mõjutades lugejate tuju ja ärevustaset, isegi vähendades teiste järele ootamise aja tajutavat pikkust.

Samuti toodi  seal välja, et inimesed loovad endale esmase ettekujutuse teistest inimestest või toodetest esimese 90 sekundi jooksul. Loodavast muljest ligi 2/3 on mõjutatav ainuüksi värvidega. Osade uuringute andmeil on värvi mõju ostuotsuse tegemisel suisa 93%.

Kuid oluline ei ole mõelda mitte ainult värvi mõju peale, vaid ka sellele, kuidas ta sobib sinu brändiga. Seetõttu mitmed uuringud soovitavadki mitte olla kinni niivõrd värvides ja nendega assotsieeruvates tunnetes, kui selles, et see värv annaks edasi ja toetaks sinu ettevõtte iseloomu.

Nõuanne – sotsiaalmeedias sisu loomisel kaalu, kuidas valitud värvid sobivad sinu ettevõtte üldise kuvandiga. Millist sõnumit sa soovid edastada ja milline värv võiks seda toetada? Kui soovid põigata värvide tähenduse hingeellu, vaata siia!

Värvide psühholoogia. Color Psychology
Värvide psühholoogia. Color Psychology

Usalduse valem

BuzzSumo direktor Steve Rayson on koostanud lausa usalduse valemi J

Trust = Authority x Helpfulness x Intimacy / Self-Promotion

Mõned usalduse kasvatamise mõtted siis ka selle valguses:

Abivalmidus:

  • Vasta küsimustele ja kommentaaridele
  • Hoia oma sotsiaalmeediakontol olevad ettevõtte kontaktandmed asjakohased (kellaajad, aadress jms).
  • Jaga kasulikku infot eesootavate ürituste ja soodustuste kohta enne, kui sellest kõik teised reklaami abil teada saavad.

Autoritaarsus:

Hoia end kursis valdkonna viimaste arengute ja uudistega ning jaga neid oma jälgijatega. Kui nad teavad, et sinu sotsiaalmeedia kontot jälgides saab kursis olla uute tuultega, on nad huvitatud su sisu rohkem ka tarbima. Samuti jätab see mulje, kui ettevõttest, kes kasutab uusimat olemasolevat infot oma toodete/teenuste pakkumisel.

Kiirus

Ettevõtete keskmine vastamise kiirus jälgijate küsimustele on ca 10 tundi! Eri uuringud annavad pisut erinevaid protsente, kuid suurusjärgus 1/3 inimestest ootavad vastust 30min, 2/5 ühe tunni jooksul.

Seega jälgi, et sul oleks kontodel aktiivseks seadistatud teadaannete saamine, kui sinu ettevõtte lehel toimub mõni oluline toiming (kiri, tellimus jms).

Ole aus

Kui tegid vea, tunnista. Nii lihtne see ongi J.

Laiemas plaanis – vasta igale küsimusele personaalselt, mitte copy-paste. Austa kirjutajat pakkudes talle just tema jaoks valmis kirjutatud vastust.

Veidi huumorit ei teeks paha

Sotsiaalmeedia ei ole keskkond, kus jagada ainult sügavaid teadmisi ja oskusi nõudvaid tekste, pidevalt raporteerida päeva olulisemaid uudiseid jne. Veidi nalja on täiesti omal kohal.

Olgu selleks siis mõni humoorikas postitus, pilt, video, küsitlus või mis iganes vormis meelelahutus. Ei ole olemas tegevusvaldkonda, kus huumor täiesti puuduks!

Ole inimene

Inimesed on sotsiaalmeedias selleks, et suhelda teiste inimestega, mitte ettevõtetega. Seega postitusi tehes on soovitus, et jälgi keelekasutust ja hoia sõbralikku, veidi familiaarsemat tooni.

Samuti näita kaadritaguseid – kes on need inimesed, kes teil töötavad, kuidas ja kus nad seda teevad jne.

Siia punkti alla läheb ka üks teema, mis mind tohutult närvi ajab. Kui kirjutan mõnele ettevõttele FB postkasti info saamiseks, ei tutvusta minu kirjale vastav inimene ennast. Ma räägin siis „firmaga X“, tahaksin aga rääkida Jüri/Mariga. Ja kui sel ettevõttel on veel mitu inimest kirjadele vastamas, ei tea ma kunagi, kas räägin nüüd sama inimesega, kellega eile või mitte.

Veel hullem, kui tuleb siis helistada või kirjutada e-mailile/infoliinile. Mis ma siis ütlen – rääkisime härra Facebookiga, kes ütles, et uuriksin seda ja teist veel infonumbrilt üle? Samuti ei tea ka teised kaastöötajad, kes mida kokku lubasid. Seda saab muidu veidi selgemaks teha, kui valid ettevõtte postkastist firma nimel kirja saates esindaja nime. Vaata allolevat pilti.

Facebookis kirja saatja nime määramine
Facebookis kirja saatja nime määramine

4.    Emotsioonid on nakkavad

Mõnede uuringute kohaselt võib teatud emotsioonide esilekutsumisega suurendada sisu jagamise tõenäosust. Põhjuseks olevat see, et lugude ja info jagamine võib esile kutsuda erutust. Kui inimestel on erutusseisund, olgu see tänu emotsionaalsetele või muudele stiimulitele, aktiveerub autonoomne närvisüsteem. See omakorda aga ergutab inimese sotsiaalsuse tunnet ja selle kogetava emotsiooni jagamist.

Suurimat jagamise soovi kutsuvad esile positiivse sõnumiga postitused.

Nõuanne –  jaga oma klientide positiivseid kogemusi, valdkonnaga seotud häid uudiseid ja kasuta postitustes asjakohast huumorit, ka rõõmsad emojid on omal kohal. Sotsiaalmeedia kampaaniates palu jälgijatel jagada oma positiivseid kogemusi nt loosis osalemiseks.

Emoji

Sarnaselt nö. päris inimeste näoilmete nägemisele ja kogemisele, tajuvad sinu jälgijad ka emoji’sid. Social Neuroscience teadurid leidsid, et emoji’de nägemine aktiveerib meie ajus samad osad, ja kutsub esile sarnased tunded, kui päris elus positiivseid nägusid nähes.

Seda kinnitas ka Association for the Advancement of Artificial Intelligence tulemus. Nad uurisid emoji’de kasutamist Twitteris ja leidsid, et inimesed, kes kasutasid sagedamini emoji’id (eriti positiivseid), kaldusid olema populaarsemad ja omasid suuremat mõjuvõimu.

Nõuanne – kasuta oma postitustes asjakohaseid emoji’id.

Emojide kasutamine Instagramis
Emojide kasutamine Instagramis

Kokkuvõte

Oma jälgijate käitumise ja selle tagapõhja tundmine annab tunduvalt suurema arengupotentsiaali võimaluse eduka sotsiaalmeedia sisu loomiseks. Seega enne iga postituse tegemist katsu mõelda, mis võiks toimuda sinu jälgijate peas, kui nad seda sisu tarbima asuvad.

Brit Mesipuu , Milos reklaam
Brit Mesipuu

Tegevjuht
MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
www.milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu